Dit omvat o.a. een evaluatie van de fijn- en grofmotorische ontwikkeling, voorbereidende rekenvaardigheden, visuo-motorische vaardigheden, … bij kinderen van 3 tot 18 jaar.
Motorische problemen bij kinderen kunnen op veel verschillende vlakken tot uiting komen. Om de moeilijkheden van een kind beter in kaart te kunnen brengen, wordt telkens gestart met een uitgebreid psychomotorisch onderzoek. Via een intakegesprek samen met de ouders en het kind worden de bezorgdheden uitvoerig besproken. Vanuit de individuele context van het kind en de persoonlijke hulpvraag, wordt een onderzoeks- en behandelplan opgesteld. Tijdens het psychomotorisch onderzoek worden via gestandaardiseerde testen zowel de kwantitatieve resultaten (testscores) als de kwaliteit van beweging geobserveerd. Bij ons in de praktijk hanteren we oa. de Movement-ABC (Movement Assessment Battery for Children), Beery VMI (The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration), SOS-2-VL (Systematische Opsporing Schrijfproblemen 2), observatielijsten lateralisatie, ... Op basis van de testresultaten wordt een behandelplan opgesteld. In samenspraak met de ouders en, indien van toepassing, de school worden doelstellingen geformuleerd, telkens gebaseerd op de persoonlijke hulpvraag. Samen werken we aan een ondersteuning en begeleiding om de behoeften en capaciteiten van het kind ten volle te benutten.